Gratis het gras maaien

“Zullen we het gras alvast een keer gratis voor je maaien?”

Het innoveren van een grasmaaier kan op veel manieren. Deze ondernemer heeft een nieuwe hightech robotmaaier ontwikkeld en de partijen die hij spreekt zijn allemaal erg enthousiast. Hij begint echter zijn innovatie uit te voeren en pas daarna zoekt hij commitment in de markt. Waarom zou de potentiële klant de nieuwe grasmaaier kopen? Hij maait de sprietjes niet mooier en deze klant had recent een grasmaaier gekocht die het nog prima doet.

Kortom: iedereen toont interesse maar niemand trekt uiteindelijk de portemonnee. Er wordt feitelijk geen nieuwe grasmaaier verkocht. Dit had eenvoudig voorkomen kunnen worden door vooraf de volgende vraag te stellen: “wanneer ik dit ontwikkel, wilt u er dan één kopen tegen deze prijs?”

De uitspraak “zullen we het gras alvast eens maaien” zorgt dat vele nekharen binnen het bedrijf van de innovatieve ondernemer overeind gaan staan. Deze opmerking is dan ook voldoende om iedereen in het bedrijf er weer aan te herinneren dat je eerst de businesscase helder moet hebben inclusief een commitment van de klant.

Hoe vaak maait u gratis het gras voor uw klanten?

Met dank aan Hans Duisters van Sioux voor de anekdote.